SPELREGELVRAAG (1)
- Redactie
- 12 jul
- 1 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 18 jul
De doelman van partij A staande binnen zijn eigen strafschopgebied slaat een tegenstander. Nadat dit heeft plaatsgevonden rolt de bal over de zijlijn. De inworp wordt direct op correcte wijze uitgevoerd door de juiste partij. Pas nu ziet de scheidsrechter het vlagsignaal van zijn assistent scheidsrechter en onderbreekt het spel. Na mondeling contact stuurt hij de doelman van het speelveld door het tonen van de rode kaart. Hoe zal de scheidsrechter het spel nu moeten hervatten ?
Oplossing. Als het spel hervat is kan de SR niet terugkomen op een situatie door alsnog het spel anders te hervatten. Daarom zie je bv in het betaald voetbal dat de SR het spel soms even ophouden om te wachten op een advies van de de VAR. Zou de S het spel al hervatten kan hij niet terugkomen op eerdere spelsituaties.
De SR onderbreekt dus het spel om de doelman alsnog de rode kaart te tonen (dat mag wel), omdat hij hiervoor het spel onderbroken heeft moet hij hervatten met een scheidsrechtersbal.

